Kvepalai kaip meno objektas: kai kvapas tampa istorija, provokacija ir performansu

Dauguma žmonių kvepalus renkasi taip pat, kaip drabužį ar aksesuarą – kad jie gražiai kvepėtų, sulauktų komplimentų ir papildytų įvaizdį. Tačiau yra ir kita, daug retesnė parfumerijos pusė. Čia kvapas nėra skirtas patikti visiems. Jis tampa meno objektu – toks pat galingas kaip paveikslas, skulptūra ar performanso kūrinys.

8/11/2025

white ceramic bathtub with faucet
white ceramic bathtub with faucet

Dauguma kvepalų lengvai "nešiojami", pritaikyti plačiai auditorijai, o jų misija – sulaukti komplimentų, sustiprinti įvaizdį ir maloniai lydėti kasdienybėje. Tačiau parfumerijoje egzistuoja ir kita kryptis, tokia, kurioje kvapas nėra tik grožio priemonė, o meno forma, tyrinėjanti žmogaus pojūčius, kultūrines ribas ir netgi mūsų psichologiją.

Tokie kvepalai gimsta iš kūrėjų noro pasakoti istorijas kitaip – ne per spalvas ar garsus, o per kvapus. Jie nebijo atverti durų į temas, kurios parfumerijoje ilgą laiką buvo tabu: kūniškumas, dekadansas, mirtis, industrinės erdvės, žlugę miestai, nepatogūs prisiminimai. Kūrėjai siekia ne tik sukurti kvapą, bet ir išprovokuoti reakciją – nuo susižavėjimo iki šleikštulio.

Jų vieta parfumerijoje – panaši kaip avangardo meno muziejuje. Kaip tapyboje egzistuoja ne tik Monet peizažai, bet ir Francis Bacon deformuotos figūros, taip ir parfumerijoje šalia gaivių citrusų ar gėlių puokščių egzistuoja kūriniai, kurie labiau primena performansą ar instaliaciją nei tradicinį aromatą. Tokie kvepalai dažnai aptinkami nišinės parfumerijos pasaulyje, kur nėra būtinybės taikytis prie masinės rinkos poreikių.

Kas renkasi ir drįsta jais kvepintis?

• Parfumerijos kolekcionieriai ir entuziastai, ieškantys naujų potyrių ir norintys turėti „nepatogius“ kvapus savo lentynoje.
• Žmonės, kurie naudoja kvapą kaip saviraiškos priemonę – jiems kvapas yra tarsi meno kūrinys.
• Drąsūs kūrėjai, menininkai, bohema – tie, kurie nebijo sulaukti klausimo „Kas čia per kvapas?“ ir net mėgaujasi ta nuostaba.
• Smalsuoliai, norintys patirti parfumeriją už įprastų ribų.

Tokie kvepalai dažnai nėra „gražūs“ tradicine prasme, bet jie užsilieka atmintyje. Jie įstringa lyg stipri meno instaliacija – galbūt ji jums nepatiko, bet jūs ją prisimenate, diskutuojate apie ją.

Šie kvepalai dažnai sukelia stiprias emocijas – nuo žavesio, nuostabos iki atstūmimo. Jie ne tik papildo įvaizdį, bet ir kelia klausimus, verčia prisiminti, diskutuoti, provokuoja ar net šokiruoja. Pažvelkime į kelis ryškiausius pavyzdžius.

ZOOLOGIST – gyvūnų pasaulio interpretacija

Kanados prekės ženklas, kurį įkūrė Victor Wong, garsėja tuo, kad kiekvienas kvapas yra įkvėptas konkretaus gyvūno. Šis prekių ženklas intriguoja nuo kvapo koncepto iki vizualizacijų ir pakuotės. Ypač mėgstami kvepalų pasaulio entuziastų.
Jie turi tiek ypač keistų kvapų, kuriais kvepinasi tik drąsiausi, tiek jaukių aromatų kurie tinkami kasdienai.

Koncepcija: Kvapas perteikia gyvūno aplinką, elgesį, instinktus. Pakuotės – meno kūriniai su detaliomis iliustracijomis.

Populiarūs kvapai: Bat (drėgna ola, tropiniai vaisiai, animalistinės natos), Bee (medus, bičių vaškas, žiedai), Moth (dūmai, prieskoniai, tamsios gėlės).

Kai kurie jų aromatai – tikras iššūkis nosiai, bet ir nepaprasta patirtis.

TOSKOVAT – industrinis melancholijos peizažas

Toskovat yra nepriklausomas nišinių kvepalų ženklas, sukurtas David-Lev Jipa-Slivinschi – parfumeris, menininkas ir kūrėjas, kurio darbas giliai įkvėptas melancholijos, nostalgijos ir vidinių išgyvenimų. Jo kūryboje juntamas filosofinis požiūris į kvapą kaip į emocinį naratyvą, o kiekvieni kvepalai pasakoja unikalią, intymią istoriją.

David-Lev Jipa-Slivinschi savo kvepalus kuria ne tik kaip aromatus, bet ir kaip emocines būsenas, kurios skatina gilų asmeninį ryšį tarp kvapo ir nešiotojo.

Koncepcija: Kvapai kaip filmas be žodžių – atmosferiniai, kartais šiek tiek slogūs, bet labai vizualūs.

Populiarūs kūriniai: Inecscusable Evil, Last Birthday Cake.

ADI ALE VAN – pojūčių architektūra

Adi Ale Van modernus nišinių kvepalų ženklas, gimęs iš meniško polėkio, emocijų ir gilaus santykio su kvapu kaip asmenine išraiška. Šis prekės ženklas kol kas nėra plačiai žinomas komerciniuose ratuose, todėl daug jo kūrybos yra apgaubta mistika ir estetine paslaptimi. Vis dėlto tai yra vardas, kuris ima skambėti vis garsiau parfumerijos entuziastų bendruomenėje.

Viena iš labiausiai išskiriančių Adi Ale Van kūrybos detalių yra unikalios, rankomis kurtos pakuotės, kurias autorius gamina pats, savo rankomis, kiekvienas kvapas supakuotas kaip atskiras meno kūrinys.

Naudojamos įvairios medžiagos: kartonas, tekstilė, metalas, vaškas, sendinti popieriai, kartais net surinktos detalės iš gamtos ar senovinių daiktų.Vizualinė ir taktilinė patirtis tampa kvapo dalimi. Pakuotė ne tik saugo kvapą, bet ir pasakoja istoriją, papildo emociją, kurią perteikia aromatas.

Dažnai pakuotė atrodo tarsi mažas altorėlis, asmeninė relikvija, poetinė instaliacija – tai jungia parfumeriją ir vaizduojamąjį meną.

Koncepcija: Kiekvienas kvapas yra kaip „sensorinis performansas“, dažnai jungiantis kvapą, garsą ir vizualinį meną.

Populiarūs kūriniai: Fugu, Sandglass, Scorched Earth.

Čia kvapas – tik viena patirties dalis, o visas kūrinys veikia kaip daugiasluoksnė instaliacija.

XYRENA – popkultūros kapsulės

Xyrena tai amerikietiškas nišinių kvepalų prekinis ženklas, žinomas dėl drąsios, provokuojančios ir nestandartinės parfumerijos. Tai vienas iš tų vardų nišinėje rinkoje, kuris balansuoja tarp popkultūros įkvėpimo, sensorinės patirties ir ribų peržengimo.

Parfumerijos prekės ženklas iš Jungtinių Amerikos Valstijų, įkurtas Killian Wells, kuris pats yra ne tik kūrėjas, bet ir muzikantas, dizaineris bei rinkodaros strategas.

Šio ženklo filosofija – kvapas kaip performansas, kaip kultūrinė provokacija, o ne tik grožis. Xyrena deklaruoja: „We don’t follow trends. We create culture.“ (Mes nesivaikome tendencijų – mes kuriame kultūrą.)

Xyrena pakuotės – minimalistinės, modernios, įkvėptos kino. Kvapai pateikiami kasetės tipo dėžutėse, imituojančiose VHS juostų pakuotes.

Tai ne tik duoklė nostalgijai, bet ir vizualiai stiprus identitetas.

Xyrena garsėja tuo, kad dauguma jų kvapų yra “Extrait de Parfum” (parfumuotos esencijos) be alkoholio, su aliejine baze

Populiarūs kūriniai: Dark Ride (disneylandiškas chloruotas vanduo ir saldėsiai), American Psycho, Cinemaniac (tikriems kino teatro mėgėjams).

Jų požiūris – žaismingas, bet nebijantis nišinių eksperimentų.

IMAGINARY AUTHORS – kvapai kaip literatūra

Imaginary Authors tai amerikietiškas nišinės parfumerijos prekės ženklas, išskirtinis savo literatūrine koncepcija, meniniais kvapais ir pasakojimu, kuris slypi už kiekvieno aromato.

Jei tradiciniai parfumerijos ženklai kuria kvapus pagal ingredientus ar emocijas, Imaginary Authors kuria kvapus kaip nerealios knygos pasaulius – kiekvienas kvapas pateikiamas lyg romano ištrauka, su fiktyviu autoriumi, siužetu ir net viršeliu.

Koncepcija: Kiekvienas kvapas turi „siužetą“, veikėjus, atmosferą.

Populiarūs kūriniai: Memoirs of a Trespasser (vanilė ir dūmai), The Soft Lawn (žolė ir citrina), Cape Heartache (pušys ir braškės).

Čia ne visada siekiama šoko – kartais tiesiog pasakojama labai netikėta istorija.

Šie pavyzdžiai rodo, kad parfumerija gali būti daug daugiau nei gražus aromatas. Ji gali būti istorija, provokacija, prisiminimų kapsulė arba meno manifestas. Kartais kvapas skirtas ne tam, kad sulauktų komplimentų, o tam, kad sukeltų reakciją – net jei ji bus sumišimas ar netikėtas šypsnis.

Klausimas lieka atviras: ar išdrįstumėte kvepintis menu, kuris ne visada malonus, bet visada įsimintinas?